Att besiktiga båten – så går det till

Båtagent hängde med besiktningsmannen Bengt Arvidsson på en besiktning


Bengt Arvidsson är auktoriserad besiktningsman och ansluten till Båtbesiktningsmännens Riksförening , BBR. I samband med en besiktning av en vacker Malö 37 hängde jag med för att djupdyka i hur en besiktning går till och varför det är så viktigt att anlita en seriös besiktningsman.

Bengts uppdragsgivare den här dagen var köparna av en Malö 37. Efter att ha seglat en CB365 i många år tog tog de mod till sig och slog till på sin drömbåt. ”En dröm som går i uppfyllelse sedan många år tillbaka”, berättar de för mig. För att göra den här drömmen möjlig har de naturligtvis fått betala en rejäl summa pengar och då är det sista man vill ska hända att båten visar sig ha dolda fel som ställer till problem under de kommande åren. Därför var det en given del i köpeprocessen att anlita en BBRauktoriserad besiktningsman för attfå ett facit på båtens och utrustningens skick.

”Detta är en klassisk besiktning”, berättar Bengt men han gör även titt som tätt uppdrag åt försäkringsbolag som vill identifiera skadorna och värdera reparationen av en skadad båt, värderingar åt kunder i samband med en bouppteckning eller liknande, men det händer även att han får uppdraget att besiktiga båtar åt privatpersoner för att man vill få full koll på sin båt. Bengt har, precis som de andra medlemmarna i BBR, lång erfarenhet av att arbeta professionellt med båtar. I 35 år arbetade Bengt som båtbyggare innan han för 11 år sedan började som besiktningsman. Det kan bara sammanfattas med ett enda ord; erfarenhet.

Besiktningen av den fina Malö 37:an fortsätter. Bengt börjar underifrån och rör sig systematiskt genom hela båten. Varenda vrå granskas, inte en centimeter verkar kunna undgå granskningen av Bengts objektivt kritiska ögon. ”Trygghet”, blir Bengts enkla svar på varför man ska anlita en BBR auktoriserad besiktningsman i samband med ett båtköp. ”Ingen som ska köpa eller sälja båt är opartisk och kan hålla sig 100% objektiv i granskningen av objektet”, menar Bengt. ”Inte ens båtköparens skickliga kompis är opartisk”.

I tanken går jag blixtsnabbt igenom en rad egna köp av båtar och bilar jag gjort genom åren och konstaterar att detta är nyckeln till hur Bengt kan skänka denna stora trygghet till både köparna och säljarna av båten vi just nu sitter i. Opartiskheten och de objektiva glasögonen är av någon anledning omöjliga att få på sig när det är jag själv som ska köpa eller sälja, tänker jag med en smula vemodigt sinnelag med det färska minnet på den senaste bilen jag köpte som fick åka in på verkstan efter ett par dagar i min ägo. Så lättlurad man är!

Åter till Malö 37:an och de glada köparna. Efter fyra slitsamma timmar har Bengt tagit sig igenom hela båten från köl till däck. I väntan på det slutgiltiga protokollet ger oss Bengt förhandsbesked på några mindre fel han hittat. Lite ärg på någon list, pulpiten behöver dras åt… ”Det är sällan man får besiktiga en 10 år gammal båt i sånt här makalöst fint skick”, säger Bengt och berömmer säljaren som skött henne pedantiskt. Till våren ska Bengt kommat tillbaka och provköra maskin, hissa segel, testa instrumentering med mera. Prylar som inte kan kontrolleras när båten står på land. Köparna känner sig trygga, det är en fin båt de har köpt och den kommer hålla i många år till. Bengt har gett dem facit.

Läs mer om Båtbesiktningsmännens riksförening här: http://www.batbesiktningsmannen.org/ 

Text och bilder: Aron Borg, Båtagent

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *