Varför vintertid är bra tid för båtköp

Curt Gelin djupdyker i några av båtköparens stora frågetecken.


Köpa båt mitt i vintern? Varför då? Det är väl sämsta tiden på året, långt till säsongen, kallt och båtarna ligger täckta på land och utbudet är inte som på våren.

Visst, men om du ser båtköpet sakligt, finns flera fördelar med att byta båt innan säsongen startar igen. Hit hör att man brukar kunna påverka priset med argumentet att säljaren inte behöver vårutrusta och inte behöver betala ränta på kapitalet i båten. Dessutom: Du får tid att bli av med din nuvarande båt, kan förbereda för kommande seglingar, sätta dig in i båtens teknik och kan använda båtmässorna för att uppgradera med ny utrustning. Alltså finns en del goda skäl för att köpa i vinter. Den vanligaste funderingen gäller dock inte när, utan vad man ska köpa och hur man gör ett tryggt köp. Efter att ha testseglat de flesta båttyper och pumpat otaliga källor i ämnet köpa begagnad båt, kan jag lugnt meddela följande: Var metodisk och du kommer att bli lika nöjd som stolt med nästa båt.

De olika koncepten
Kanske vet du vilken båt du vill ha, de flesta som frågar mig, har spanat in en specifik båt och vill mest ha bekräftat att de är på rätt spår. Men min mening är att man ändå ska ta en stund och reda ut hur man tänker segla, sin budget och sina preferenser.

Ska du ha en familjebåt som rymmer barnen, kompisar, hundar och svärmor till bra pris? Eller har du planer på jorden runt? Eller på att börja med kappsegling?? Mitt budskap är: Tänk, tyck, bolla med kunniga, bestäm och bli belåten med egenskaperna i båten du köper.

I stort förekommer tre typer: Familjebåtar, prestandabåtar, långfärdsbåtar och de skiljer sig mycket åt ifråga om utrymmen, seglingsegenskaper, utförande, pris och kvalitet. Här är mina synpunkter på kategorierna.


Familjebåtar

Här dominerar numera franska och tyska båtar från Bavaria, Hanse, Beneteau, Jeanneau och Dufour, som drar med stora utrymmen, låga priser och modern design. En 34-fotare kan ha spännande formspråk, tre hytter, toalett med separat dusch, sex – sju kojer, stort pentry.

Äldre svenska familjebåtar som Maxi, Comfortina, Scanmar, Contrast. Albin förekommer dock inte ofta längre, de betraktas som gamla till konceptet och lockar sällan yngre seglingsintresserade.

Kvaliteten är ett kärt ämne, inte minst på franska och tyska byggen och diskuteras frekvent bland de som kan båt. Frasen ”du får vad du betalar för” är vanlig, där en del är fördomar, annat är sakligt. De som vet mest är besiktningsmän som även är bra bollplank.
Punkter att resonera med besiktningsmannen om är särskilt kölkonstruktion och roder. De flesta båtar har gått på grund, men klarsynta menar att en riktigt lagad båt är starkare än när den var ny. Framåt försäkringsbolag ser nämligen till att förstärka botten vid reparationen för att slippa dyra skador nästa gång båten smäller på.

Finishen/utförandet på familjebåtar är rationellt, snickerierna har få lacklager, är i Alpi och durkarna av laminat. Intrycket i början är en flott inredning, men repor, kantskador lossade lister, flagnad faner på skott och fronter, minskar tyvärr snart behållningen av båten.

Men har man en bestämd budget i bakhuvudet ser man dock dylikt som ovidkommande. Vill man ha en semesterbåt till överkomligt pris, överser man gärna sådant smått, får se det som skönhetsfel.
Byggkvaliteten varierar, vissa familjebåtar har skrov i enkellaminat, andra har sandwichskrov. Båda har genvägar som bottenmoduler, järnkölar, glidlager till roderaxeln, innertak i plast och skotten i urtag i taket.

Men kvaliteten räcker för normal segling, det kan nöjda ägare intyga. Det är först i hårt väder skillnader mot ett dyrare bygge märks. Om rodret kärvar, roderaxeln glider, riggen slackar, dörrar fastnar, har det med vridstadgan att göra – byggsättet.

Köpsugna bör också veta att lätta, grunda järnkölar och voluminösa, breda skrov dessvärre ger stora slagvinklar (ca 100 grader), avdrift och oväntade uppskärningar. För balans behöver familjebåtar revas vid 5 – 6 m/sek och då reder de sig ganska godtagbart.

Totalt sett är familjebåtar mäkta populära, deras fina utrymmen och bra priser uppskattas av många. Tar du bara höjd för egenheterna, får du ett skepp att chilla med för långt mindre än andra byggen.

Kännemärken familjebåtar:
+ Låga priser
+ Stora utrymmen
+ Modern design

– Enkel finish
– Medel prestanda
– Billigt byggda

Exempel på familjebåtar:
Bavaria 31 Cruiser, Hanse 385, Sun Odyssey 36, Comfortina 35, Oceanis 411, Maxi 38.

Hanse 385

Bavaria 31 Cruiser

Beneteau Oceanis 411

 

 

 

 

 

 

 


Prestandabåtar

Den som söker seglingsglädje ska spana efter båtar från X-Yachts, Arcona, Linjett, Elan, Grand Soleil, Dehler, First, Faurby, J/Boats.

De har djupa, tunga kölar, ofta i bly, stora djupa roder, mycket segel, höga riggar och snabba skrov. Prestandan är i högsätet och farten förnämlig. Även slutstyvheten, slagvinklarna och roderkänslan är fin.
Byggkvaliteten är toppad på Arcona, Linjett, X-Yachts, Faurby, Grand Soleil, Elan med lätta, vridstyva, stumma, starka vakuumgjutna eller handupplagda skrov. Laminerade skott, hårt distansmaterial, riktade fibrer, stålramar för kölen och rullager till rodret, kostar, men är mumma för medvetna köpare.

På volym är prestandabåtar måttliga. Slanka, grunda skrov, smala ruffar hindrar inte att normalkomfort som toaletten vid nergången, sjöriktigt pentry, bred akterkoj, längskojer i salongen och hygglig höjd i ruffen.
På finish ligger svenska, danska och italienska byggen på topp med äkta mahogny, massiva kantlister, nåtade durkar, laminerade skott, takmattor, väl lackade snickerier. Medan prestandabåtar från Frankrike, Tyskland, Kroatien har trälikt laminat (Alpi) i inredningarna, plastinnerliners, svarvade kantlister, få och tunna lacklager. Sådant
gör skillnad i kvalitetskänsla och i pris.
Seglingsegenskaperna är pigga och livliga med acceleration, som känns i baken, tydlig, trevlig roderkontakt och superb balans. Sammantaget betyder det att en prestandabåt rör sig lätt även i havssjö, att kurshållningen är kalas och att man lätt känner sig som en världsmästare när man kryssar om andra.

Livligheten kan göra ovana seglare ängsliga, men stora vinschar, snabbrev och väl placerad utrustning har fördelen att båten kan balanseras omgående för olika väder.

Kännemärken prestandabåtar:
+ Snabba seglare
+ Avancerat byggda
+ Rejäl utrustning

– Måttlig volym
– Låga salonger
– Krävande att styra

Exempel på prestandabåtar:
X-332, Finngulf 41, CB 365, Elan 333, First 40.7 Dehler 32, Grand Soleil 34.

CB 365

X-332

Finngulf 41


Långfärdsbåtar

Man kan sätta likhetstecken mellan pris och kvalitet och mellan Orustbyggen och andra i den här kategorin. Konceptet känns igen på vindruta, höga fribord och djupa skrov, som för många är sinnebilden av idealet för att segla långt.

Idag är Hallberg-Rassy och Najad sånär ensamma om typen, men förr fanns även Aphrodite och Forgus och tillsammans har de skapat begreppet Orustbyggen. Till saken hör att på Orust har man alltid byggt rejäla båtar, Västerhavet tog och gav båtar för hårt väder och den traditionen fortsätter. Än idag kan du lita fullt ut på de överstarka, sjödugliga byggena från Henån, Ellös, Kungsviken och Vindön. Franska byggen i plywood eller aluminium med lyftbar köl för tidvatten och arktiksa vikar gör också anspråk på att vara långfärdsbåtar. Men deras livfullhet eller sävlighet, gör dem speciella att hantera i våra vatten.

Seglingskänslan i kända långfärdsbåtarna är solid och påtagligt trygg med trevlig tyngd i gången. Nota bene att äldre Orustmodeller har halvlång köl, fylliga linjer, invändiga breda kölar och kan upplevas som tröga. För långvarig njutning är nyare HR-byggen ritade av Germàn Frers och Najader signerade Judel-Vrolijk att föredra.
Utrymmena är förnämliga med fin ståhöjd i salongen, rymlig akterkabin, höjd i gången och i förpiken stort pentry, dito kartbord, toalett med dusch och handfat i porslin.

Än mer märks hantverket, vänner av finish går igång på perfekta passningar, vacker mahogny, djuplackning, kraftiga kantlister och mängden massivt trä.

En till poäng på långfärdsbåtar är att teakdäck, radar, instrument, autopilot, ankarspel, extra generator m m brukar följa med. Och att installationerna är gjorda för jordenruntsegling med generator, värmare, watermaker, filter lätt åtkomliga i motorrummet.
Prisnivån är hög, men speglar byggsätt, utförande, installationer och utrustning. Ändå är långfärdsbåtar attraktiva. Ett talande exempel är den Hallberg-Rassy 38 från 1980, som Båtagent har till salu, och som jag följde med på visning av mitt i vintern tillsammans med en köpsugen göteborgare i 50-årsåldern.

Priset om 779 000 kronor, jämfört med nypriset om 556 400 kronor, tyder på att båten har hållit sitt värde väl. Ihop med känslan och gemytet ombord, med välbehållen mahogny och tjocka dynor, blev jag lite tagen av denna gamla HR 38.

Om jag hade kunnat, hade jag slagit till, men sannolikt fått snabba på, innan göteborgaren som var med, eller två danskar, som skulle se på båten en vecka senare högg. Det visar att konkurrens råder trots att det är mitt i vintern.

Kännetecken långfärdsbåtar:
+ Kraftig konstruktion
+ Hög finish
+ Solid seglingskänsla

– Tungseglade
– Höga sittbrunnar
– Djupa inredningar

Exempel på långfärdsbåtar:
Hallberg-Rassy 38, Forgus 321, Vindö 45, Malö 37, Sweden Yachts 340, Vilm 101, Najad 391.

Vindö 45

Sweden-Yacht 340

Najad 391

Text: Curt Gelin, Båtjournalist

Foto: Båtagent

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *