Curt Gelin tipsar – sex snygga seglare på 37 fot

För 20 år sedan var 37 -fotare ganska stora båtar och oöverkomliga för många. Men med storvarvens intåg har båtar i denna storlek hamnat på rimliga priser. Vilket i sin tur har sporrat varv i Sverige och Danmark att vässa sina modeller både i prestanda och i utrymmen. På pris har de inte velat konkurrera, skandinaviska värderingar gör att kvaliteten kommer först. Mantrat, ska det bli bra, så blir priset därefter, stämmer därför. Vilket inte hindrar att kvaliteten på storvarvsbåtar är fullt tillräcklig för de allra flesta. Den som vill ha en båt i 37 fots klassen funderar därför i banorna – vad får jag och vilken båt ger mest?

Valet handlar förstås om vilken sorts båt man är intresserad av – en prestandabåt, en familjebåt eller en för långfärd. Krasst sett fungerar dock de allra flesta båtar till allt, många seglar långt med en racer-cruiser, det vittnar ARC-rallyt om. Och en solid långfärdsbåt seglar åtskilliga mest i sina hemmavatten. Andra igen seglar långt i storvarvsbyggen, vilket visar att de duger för äventyr över oceaner och att det finns en båt som passar var och ens behov.

Men om båtvalet får handla om känsla, om subjektiviteter som linjer och valet gäller båtar i 37-fots klassen snävas utbudet in. Och du dessutom vill ha klassisk trivsel ombord, fina seglingsegenskaper och en starkt byggd båt, finns några stjärnor att spana närmre på. Visst fungerar utpräglade familjebåtar från de stora tyska och franska varven också in i mallen, men den som sätter faktorn välbehag före pris har enligt min mening efter att ha testat en del båtar, bara skandinaviska byggen att välja på.

De som seglat mycket vet att den stora skillnaden mellan båtar ligger i prestandan, att en del båtar är roligare, stabilare och snabbare än andra att segla. Det är som att köra en bil med stark motor eller en billigare basmodell. Vissa vill gärna ha en båt med tryck, medan andra hellre vill ha fina utrymmen och en praktisk planlösning.

Slutet brukar bli en kompromiss, men en välseglande båt med bra utrymmen ger sång i sinnet. En stor fördel med bra båtar är god stabilitet, som märks tydligast i frisk vind genom att båten inte broachar särskilt lätt. Snegla efter en 37 fotare med blyköl, två meter djupgående och djupt roder. Då får du en båt med kontroll i byar och på undanvind.

Kvaliteten skiljer, men den går lättare att få grepp om genom att läsa på gamla tester. Fråga också rutinerade seglare vilken 37 fotare de skulle välja och du kan få till svar att deras favoriter heter Arcona, X-Yachts, Linjett, Hallberg-Rassy, Swedestar, Sweden Yachts och Najad.

Med risk för att bli beskylld för att vara partisk har jag valt ut sex favoriter, som jag kan föreslå er som söker en välseglande goding. Mitt främsta kriterium? Linjerna. Valet blir mycket lättare om båten är fin att se på. Ett av mina nöjen är därför att sitta på bryggan eller berget och tänka – vilken snygg båt, den skulle jag vilja ha.

Lycka till i valet

Curt Gelin

 

Swedestar 370

”Snabbast i klassen”, var  Swedestar i stortestet av 37-fotare 2008. Vilket ingalunda var Swedestar 370 en slump, eftersom Håkan Södergren ritade linjerna och tog till både på segelyta och kölvikt. Upphovsman var Håkan Bengtsson, varvsägare i Lidköping, som ville ha en egen kvalitetsbåt för våra vatten, Av det skälet blev skrovet ganska slankt och lätt och linjerna tidlösa med en lång rektangulär ruff och svagt lutad stäv.

Sittbrunnen delas av en skotbalk och en stor ratt, som gör sittbänkarna lite korta. Å andra sidan är sittdjupet utmärkt och bredden passar många. Akterbänken är avtagbar för smidig landstigning och väl lagd teak var standard på bänkar och durk. Invändigt skulle känslan vara ”så svenskt det kan bli,” vilket resulterade i vacker mahogny, böjlimmade kantlister, nåtad durk, tapetserat innertak, perfekt passade överskåp och fin lackfinish. Innervolymen är medel som en följd av att båten är slank och har proportionerlig fribordshöjd. Ståhöjden är 1,83 meter, men finns även i främre delen av salongen.

Dispositionen ger ägarehytt om babord i aktern, där kojen är bredare än i styrbordshytten. Toaletten har stolen placerad långskepps, innermodul i plast. Som på klassiska båtar är bordet stort, har klaffar på bägge sidor och masten i bordets främre del för att få långa kojer. Förpiken är aningen hög, men har två stora garderober. Byggkvaliteten är god/hög med sandwichskrov, isopolyester, riktade fibrer, tilltagna bottenbalkar och kraftigt bottenlaminat tänkt att hålla för grundstötning. Priset var åt det höga hållet, men mycket utrustning ingick som kompensation.

Med Swedestar får bitna en snabb, välbyggd, trivsam och konventionellt inredd familjebåt som lockar för sin smått klassiska profil.

  • Löa                      11,30 m
  • Bredd                   3,43 m
  • Djup                     1,85 m
  • Vikt                       6 200 kg
  • Segel                    74 kvm
  • Design                  Håkan Södergren
  • Varv                      Lidköpings Båtbyggeri
  • Byggd                   2006 – 2014
  • Antal                     28 ex

 

Sweden Yachts 370standard

När Peter Norlin var på sin topp som konstruktör, Jens Östmann var en fena på att rita och planera produktionen på Sweden Yachts i Stenungsund och Sven Enoch var en framåt ägare kom Sweden Yachts 370 till. Den presenterades 1993 som en båt för seglare med höga krav och fick därför den finaste inredningen som något varv i Sverige satte in vid denna tid.

Högsta byggkraven fanns också, vilket gav balsasandwich i skrovet, fin gelcoat och ett superblankt, slätt skrov som är lika fint idag.

Linjerna drar som alltid med en Norlinbåt, trots tilltagen bredd. Det speciella med 370:an är den låga kilformade överbyggnaden och den breda blå snobbranden. Deplacementet är nära sju ton, normalt då och välgörande rejält idag. Därtill är kölen på 2,75 ton d v s nästan 40 procent och i bly, vilket sällan ses på dagens 37-fotare.

Segelplanet på 1990-talet föreskrev genua och masthead på båtar för havssegling. Men varvet valde att sätta förstaget strax nedanför toppen för bästa trim av akterstaget. Av det följde att segelytan är på hela 92 kvadrat och att riggen 17,25 meter ovan vattnet. Raka spridare plus inre förstag och masten genom däck, ger god stadga.

Sittbrunnen gillas, eftersom den är sällskapligt stor, som en följd av draget att sätta storskotet på rufftaket ur vägen för besättningen. Sittdjupet är behagligt och bänklängden räcker sånär för en siesta. En speciallösning då var att dra all tamp ner i sargarna och ha en rad avlastare till de rejäla vinscharna. Lite spagetti kan man tycka, men idag har många båtar samma system.

Inredningen har klass och en kvalitetskänsla som står sig än idag. Den är i finaste mahognyn, och en ovanlig djuplyster genom att lacken är gammaldags god oljelack med god doft. Rejäla böjlimmade lister, jalusiskåp, skålade dynor i velour skapar en sällsam trivsel ombord.

Bästa hytten är akterut under sittbrunnen och med avskildhet från salongen. Gäster sover gärna i förpiken och barn eller ungdomar sover skönt på de breda salongskojerna.  Navigatören har sitt bord tvärskepps, udda, men fördelen är stor yta och stolen som fälls in ur vägen.

Seglingsmässigt är en Sweden Yachts 370 bekväm och pigg. Den rör sig med tyngd, känns havsmässig, värdig och balanserar väl. Rodertrycket är lätt, men tydligt och det känns att kälen är effektiv och att rodret är mycket väl utbalanserat. Likväl, och trots det stora, djupa rodret vill båten broacha i byar beroende på storskotningen. Dock finns nödlossningen av storskotet, som rorsman sköter.

För finsmakare ger 370 mycket. Finishen från förr falnar nog aldrig, båten seglar värdigt och känns som ett kap i klassen.

  • Löa                                11,15 m
  • Bredd                             3,68 m
  • Djup                               2,05 m
  • Vikt                                6,95 ton
  • Segel                             82 kvm
  • Design                           Peter Norlin/Jens Östmann
  • Varv                               Sweden Yachts, Stenungsund
  • Byggd                            1993 – 2003
  • Antal                              80 ex

 

X-37

Vissa modeller i en serie är ovanligt lyckade i linjerna, utan att designern tänkte särskilt på dem. Så är det med X-Yachts från början av 2000-talet X 40 och isynnerhet X-37, sjösatt 2004. Kanske det var förklaringen till att varvet sålde hela 40 exemplar första året, ett rekord i för performance-cruisers eller prestandabåtar.

Niels Jeppesen tyckte vid den här tiden att IMS-regeln straffade normala båtar och gick in för att rita en jämförelsevis slank båt med mycket vikt i kölen. Kappsegling var fortfarande ett viktigt argument för varvets kunder, som köpte för att kunna kämpa i toppen.

Det fina var att Niels också tänkte på stylingen, det nya var ingen rand på ruffen, smala vattenlinjer, smal snobbrand, små rutor i skrovet, relingslist i teak och polerade rutramar. Resultatet blev och är en äkta aptitretare till prestandabåt.

Sitt koncept trogen, gjorde Niels riggen hög och segelytan stor, vilket gav och ger X-37 mer fart och betydligt bättre kryssegenskaper än familjebåtar på 37-fot, visade kappseglingar.

Sittbrunnen plockar poäng på att ha långa bänkar, 1,97 meter gör det möjligt att ta en tupplur utan att ha benen genom ratten. Dessutom är sarghöjden en faktor att gilla på familjesegling. trygg när båten kränger. Teaken inlagd i bänkarna är lika elegant som bra halkskydd.

Ratten är extrastor så att rorsman kan sitta på sargkanten och styra med rak arm. Benstöd har ont om och för att passera ratten behöver man äntra upp på bänken över skotbalken. Utrustningen speglar inriktningen men stora vinschar, dito avlastare, förenklar manövrer. Stum löpande rigg och rod, inte wire i vanten är också godsaker för bitna seglare.

Inredningen är konventionellt planerad som på många båtar byggda i början av 2000-talet. Det betyder en eller två akterkabiner, en eller två toaletter, längsgående kojer i salongen, stort navigationsbord om babord, L-Pentry mittemot och ett medelstort klaffbord i salongen. Masten hamnar framför bordsändan och stör inte när det vankas skaffning.

Bekväm förpik gör att även gäster bor bra i båten.

Finishen utförandet är ganska gott med ljus mahogny i inredningen, böjlimmade kanter och rundade skåpshörn. Samtidigt noterade testlaget tunt lacklager, att taket är en plastinnerliner och att durkarna saknade nåt. Men också att interiören kändes ljus och fräsch.

Byggtekniskt är en X-37 byggd med isopolyester ihop med E-glas och cellplast som distansmaterial. Det allra bästa med laminatet är att det är vakuumsuget, så att alla spalter i cellplasten blir fyllda och gör hela skrovet ovanligt stumt och starkt.

Men inte nog med den omsorgen, X-yachts har en stålram i kölstråket, som binder ihop riggen, kölen och ger god styrka vid riggansättning och hård segling. I förbifarten klarar en X-37 grundkänningar väl.

Att segla en X-37 är njutbart, accelerationen känns, farten är fin, höjdtagningen också. Styrningen förmedlar skön kontakt och som vanligt med en X-Yacht är det lätt att segla fort. Skarpa seglare blir inte svikna, de gör ett kanonval och får både prestanda och prestigen som varvet vårdar med egna regattor.

  • Löa                            11,35 m
  • Bredd                         3,48 m
  • Djup                           1,98 m
  • Vikt                             6,40 ton
  • Segel                          86,8 kvm
  • Ståhöjd                       1,89 m
  • Design                        Niels Jeppesen
  • Varv                             X-Yachts
  • Byggd                          2004 – 2010
  • Antal                            63 ex

 

Swan 371

Flottast på sin tid var Swan 371, framtagen av Nautor för att ersätta Swan 38 och på samma gång ett hänga med i utvecklingen.  Som konstruktör valde man Ron Holland som hade vunnit One Ton Cup i Flensburg 1978 och var en ny stjärna på racinghimlen.

Vinnarbåten bildade grund till en 37 fots Swan, som skulle axla arvet efter otaliga S & S ritade vinnarbåtarna. Genom att göra undervattenslinjerna, flackare och grundare, aktern bredare och säregna, bitvis vinklade bottensektioner skulle 371:an mäta bra i IOR-regeln som var den som gällde på 1970-talet.

Utformningen gav bekymmer med höjden i ruffen och man ville inte ha en hög överbyggnad, det stämmer inte på en Swan. Alltså fick man ta i på fribordshöjden. Trots det tål en 371 att vila ögonen på, den ser kompakt och kompetent ut på samma gång och gör intyck med sin typiska finlandsblåa ruffrand och tjusiga snobbrand som slutar med en pil.

Deplacementet är ett helt ton mindre än på företrädaren Swan 38 och kölen är för en Swan – måttligt tung. Djupgåendet tvekade man dock inte om, 2,10 m är mycket, men bra för grepp på kryss.

Mastheadrigg var fortfarande trend 1978 och 371 har en smäcker mastprofil som Nautor gjorde enkom för denna modell. Dubbla, men raka spridare kan kännas ängsligt, varför dubbla backstag var standard. Dessa behövs dock bara i sjögång, inomskärs står masten stilla, fann jag på kappsegling för något år sedan.

Att skota genuan på 48,9 kvadrat kräver kraft i armarna och att rorsman tar det varligt i slagen så att gastarna hinner med. Systemet med brytblock i relingen hindrar override på vinschen, men det blir kink om man slackar utan att hålla tampen i handen. Även avlastarna och skotskenorna och allt rostfritt gjorde varvet för att få högsta kvalitet på allt.

Sittbrunnen minimal för en 37-fotare och inte tänkt för sällskapsliv, utan för att slippa skeppa in sjö och riskera att förfylla båten. Vid denna tid var aktern stängd, vatten länsades ut genom rör i durken.

Nergången är brant och luckan i samma nivå som däcket. I gengäld har 371:an en akterkabin med ståhöjd och en bred och en smal koj. Ingången är om styrbord och akter om navigationsbordet. Mittemot ligger pentryt med ugn och två hoar akterut.

Fyra kojer finns i salongen, modet föreskrev sjökojer under däck. Lösningen kan verka mossig, men är bra för barn, som kan vara med när föräldrarna har folk ombord.

Toalett föröver med lättstädad innermodul och stol av samma sort som brittiska U-båtar hade var signum på 1970-talets Swanbyggen.

Finishen är den flottaste med inredning i teak, lackad med björntunga, kraftiga kantlister tillochmed runt dörrar och luckor och vid kartbordet och pentryt. Lyckliga ombord blir alla vänner av den gamla goda kvaliteten.

Seglingsmässigt känns en Swan 371 lyxig och gedigen. Den är inte överdrivet styv men reder sig ändå väl i rejält väder. Bäst mot andra går båten på lätt kryss, då bettet med 2,10 meter köl gör gott. Gensvaret i den solida 40 tumsratten är superbt, smaksäkra seglare njutet ohejdat.

Bortsett från den lilla sittbrunnen, motorn på 20 hk och den branta nergången, skulle Swan 371 kunna kallas bästa valet för sin tid.

  • Löa                               11,23 m
  • Bredd                            3,46 m
  • Djup                               2,10 m
  • Vikt                                7,30 ton
  • Segel                             71,8 kvm
  • Design                           Ron Holland
  • Varv                               Nautor, Finland
  • Byggd                            1979 – 1986
  • Antal                               87 ex

 

Linjett 37

Ganska ofta får framför allt stockholmare en simmig blick när de hör om Linjett. De vet att varvet i Roslagen bygger med köparnas bästa för ögonen, utformar båtarna för segling i skärgården, håller på traditionerna och har en utpräglad känsla för finish och egna pigga lösningar.

Linjett 37 är en ganska ny modell, sjösatt 2007, efter att ha testats i Gotland Runt mot andra båtar. Rosättra tar inte ofta fram en ny modell och aldrig bara för att komma med en nyhet. Att 37:an kom till var för att det kliade i fingrarna hos konstruktören och båtbyggaren Mats Gustafsson. Han sporrades av att på nytt få fram en båt som kunde placera sig, Linjett 32 och 35 hade gett resultat. Vid den här tiden hade Mats dessutom lämnat över rodret till sina söner och fått tid och ork att bygga en ny båt åt familjens varv, startat av farfar Fritjof.

Som vanligt gjorde han båten utan dator och utan ritningar. Bara Mats ögon skapade linjerna.

Och som vanligt blev de lyckade, bredden och fribordshöjden togs till och aktern blev bärigare i takt med trenden.

Det ovanliga är att skrovet är lite nerbyggt med V-format förskepp och proportionerliga överhäng för att bli behaglig att segla. Proportionerna kommer också av att överbyggnaden är ovanligt lång, men låg och relativt bred. Det sista hade kunnat störa skotvinkeln, men i Linjettkonceptet ingår fock som skotas på rufftaket eller rullas in och skotas som en selftacker.

Att skarndäck är plant och vanten sitter nära ruffen, innebär att man har enkel passage på däck och detsamma gäller att förstaget sitter en bit in och under däck. ”Ska man segla i skärgården måste det vara enkelt att komma iland, sade Mats om den sista lösningen.

Sittbrunnen är lite kort men harv passage förbi ratten utan att kliva upp på bänkarna. Sarghöjd och benavstånd stämmer och ett passande löst bord ordnar kvällsmyset i sittbrunnen.

För att slippa slängar av storskotet och mer plats ombord sitter storskotet på rufftaket med haländarna vid rorsmansplatsen, dit också allt annat löpande går. Följden är mycket tamp och att man måste avlasta före manövrer.

Trevligt och starkt är att masten går genom däck, men den står ovanligt långt fram i syfte att ge stort storsegel.

Invändigt är Linjett 37 ljus och fin tack vare stora låga sidorutor och luckor på taket. Planlösningen är i grunden den gängse med en akterhytt, aktertoalett, L-pentry om babord, kartbord om styrbord, U-soffa in salongen och en fin förpik. Men ägare kunde få toaletten långskepps mot en akterkabin.

Kvalitetskänslan kommer av vacker mahogny som lackas för hand i varje båt. Inga maskiner behövs när produktionen inte är stor, det går fortare för hand än att programmera och ha en operatör, resonerar Markus Gustafsson, som ansvarar för varvet.

Seglare brukar framhålla balansen i 37:an, båten är lugn och lätt i vattnet, har helbra gensvar i styrningen och är medelstyv som ett sätt att få fin fart i lätta vindar. I friskt väder ger den skärgårdsvänliga kölen minst nytta. Mest originellt är att rodret nästan kan tvärställas, vilket ger enastående manöverförmåga.

Den som söker en säker snygg och smakfullt byggd 37-fotare blir mäkta belåten. Särskilt som en speciell gemenskap kommer på köpet med storartad service och egen regatta varje höst vid varvet. Och den som vill ha en ny Linjett 37 får snabba sig, flera är redan beställda till 2018, eller vara rask på en begagnad.

  • Löa                         11,45 m
  • Bredd                      3,58 m
  • Djup                        1,90 m
  • Vikt                          6,70 ton
  • Segel                       67,7 kvm
  • Ståhöjd                    1,89 m
  • Design                     Mats Gustafsson
  • Varv                          Rosättra Varv
  • Byggd                       2007 –
  • Antal                         63 ex

 

Arcona 370

Med Arcona 370 får vänner av snabbseglare en äkta cruiser-racer, en båt som är lika fin för semester som för kappsegling. Vilket är en följd av Arconas ide om att bygga vassa båtar med klassisk svensk stil. Receptet gav framgång med 400:an ett par år tidigare och  blev än mer lyckat tack vare ännu tätare samarbeta mellan beställare och konstruktör. 37:an blev ännu bättre i proportionerna. ”Vacker att se på, en mix av klassiska linjer och modern design tyckte jag i ett test mot två konkurrentbåtar.

Det utmärkande för Arcona 370 är också den övergripande idén om för att vara snabb måste båten vara bra byggd. Av det skälet fick Stefan Qviberg som konstruktör varvsägare Torgny Jansson att bygga i vakuum för viktens och styrkans skull. Genom att suga är laminatet kompakt och viktbesparingen jämfört med handuppläggning gjorde det möjligt med en massiv stålram i botten. Det finns kritiker mot stål och plast i båtar, att stål utvidgar sig och böjs vid en grundsmäll. Men de som lagar båtar kan vittna om att lösningen håller bättre ån innerliners. Och den som ligger i sin koj när 370 bankar in i en våg på hård segling, välsignar med kölen i en massiv stålplatta.

Ytterligare ett tekniskt plus på Arconas båtar är att laminerade skott. Vitsen är igen styrka som är detsamma som kvalitet för varvsägare Jansson som kan förklara att du slipper knirk och knak från inredningen när båten sätter i sjön.

Charmen med Arcona 370 är också att sittbrunnen är lång, familjevänligt djup och bred. Svängrummet är fint för sällskapsliv, medan ratten är racingstor och rorsman sitter fint på kanten och styr. Storskotet sitter på en balk nersänkt mellan bänkarna och haländarna går via masten till vinschar på sargarna- tysk skotning med andra ord.

Interiören förenar rymd och stil med ljus och höjd i salongen och mahogny, böjlimmade lister, massiva överskåp ribbgarnering på skrovsidorna och klassisk nåtad durk. Känslan av kvalitet och omsorg är påtaglig i båten.

Dispositionen är aktuell ännu med dubbla akterkabiner, listigt löst toalett med diagonala skott, framåtvänt kartbord, propert vinkelpentry för jobb under gång och bra avställning på bägge sidor om ugnen. U-soffa om babord och en snedställd soffa mittemot. Babordskojen är år det korta hållet, men förpiken är bakåtdragen vilket ger bra bredd och bekväm höjd.

Om du gillar båtar med kontakt och tryck passar Arcona 370 fint. Roderkänslan är förnämlig, lätt och tydlig, du har båten helt under kontroll och upplever att den ligger lätt på vattnet, spårar snällt och reagerar likt en racer. Avvägd styvhet, flott fart och liten avdrift ger glädje oavsett om du helgseglar eller kör shorthand.

 

  • Löa                       11,10 m
  • Bredd                    3,62 m
  • Djup                      2,07 m
  • Vikt                        6,22 ton
  • Segel                     77 kvm
  • Ståhöjd                  1,90 m
  • Design                   Stefan Qviberg
  • Varv                        Arcona Yachts
  • Byggd                    2003 – 2014
  • Antal                       Ca 85 ex

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *