Krönika nr 23

Jag fortsätter återvinningen med krönika nr 23 publicerad första gången i slutet av 2011.

För nya läsare: Jag publicerar äldre krönikor ”varannandag” till de är ”slut på lager”. Dessa är skrivna till BåtNytt under åren 2011 – 2014. Nästa nya krönika kommer i BåtNytt nr 13 som kommer ut i december 2014. Den läser ni bara i tidningen!

En märklig och spännande båtmarknad

Vi hade lämnat två svåra lågkonjunkturår bakom oss och såg en återhämtning under 2010. Börsen gick upp ordentligt under 2009 och 2010 för att hålla sig ganska stabil runt ”plus minus noll” fram till båtmässorna i början av det här året. De stora inomhusmässorna i Göteborg och Stockholm under senvintern hade fler utställare och besökare än på många år. Båtbranschen spådde en uppgång och återhämtning under 2011. Ett citat från Allt för Sjöns webbsida från mars i år belyser framtidstron: ”Nu säljs det båtar igen. Efter några år av trög försäljning i båtbranschen är det nu full fart framåt. Omkring 10 procent upp spår man från Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, att försäljningen ska öka i år. Efter de tre första dagarna på Nordens största båtmässa, Allt för sjön i Stockholm, bekräftas de positiva tongångarna”.
Nu har vi november och inget av det där föll in. Vad hände egentligen – och varför?
De flesta båtintresserade har noterat att det varit svårt att sälja en bättre begagnad båt i år trots den positiva framtidstron från båtmässorna. De som försökt sälja själva har ofta blivit besvikna. Annonseringen har gett få svar och nästan ingen kom för att titta på båten de hade, och kanske fortfarande har, till salu. Som en del av båtbranschen vet jag att försäljningen gått trögt även för nya, lite större båtar. Kanske delvis beroende på att de privatpersoner som vill köpa ny båt inte bestämmer sig förrän den gamla är såld. De funderar med en offert i handen eller en blocketannons framför sig, men kommer inte till beslut så länge deras förra båt förblir osåld.
Orsakerna till denna låsning på marknaden där varken nytt eller begagnat säljer finner vi givetvis i det allmänna konjunkturläget. Börserna vände nedåt ganska snart efter senvinterns positiva båtmässor för att i slutet av juli störtdyka. Från och med augusti har börsen varit extremt volatil med både stora uppgångar och häftiga fall. Den osäkerheten kommer i sin tur från oro i ekonomin i flera andra länder som påverkar Sverige. Ovanpå detta har vi haft räntehöjningar i steg under hela våren. Dessutom en stark krona som gör det lockande att köpa begagnad båt i något grannland samtidigt som de svenska tillverkarna lider hårt på exportmarknaderna.
Det här ger en låsning i marknaden där alla är rädda för att bli sittande med Svarte Petter. Vad menar jag med det? Jo, i en svag marknad ökar givetvis risken att man blir sittande med en nästan osäljbar båt. Då går man inte och köper en ny, dyr båt – man vill sälja först.
Ingen marknad mår bra av en sådan låsning vi sett under sommaren. Som tur är går det ganska snabbt över men eftersom båtsäsongen är kort blir det som att ”tappa ett år” i alla fall.
Nu i höst har det redan lossnat. Jag har märkt en stor förändring under september och oktober. Både sälj- och köpsidan kom igång i slutet av båtsäsongen. Förändringen beror till stor del på att säljarna har accepterat en större värdeminskning än de trodde att deras båt skulle ha. Detta tar tid att smälta men till slut annonseras båtarna i alla fall ut till priser som köparna accepterar och då rullar det igång igen. Det finns även ett visst uppdämt behov. Dessutom ser vi inga fler räntehöjningar och vi noterar också att det inte blir mycket värre än det är rent konjunkturmässigt – kanske var vi längst ner i den här konjunktursvackan just i början av oktober i år?
Mitt råd till dig som ska sälja för att sedan köpa en annan båt i en ”sur” marknad är att agera i alla fall. Nu kan du göra bra affärer även om det låter konstigt! Den som ska köpa en ny båt, det kan vara en större och dyrare begagnad båt eller en helt ny, bör i första hand tänka på mellanskillnaden i pris. Du kanske måste pruta på priset för att få den äldre båten såld men eftersom den nya, lite större och dyrare båten också går ner i pris blir din mellanskillnad kanske till och med mindre i en svag marknad än i en stark!
Ett exempel: Du har en båt värd 600’kr och vill köpa en annan för 1.000’kr. Din mellanskillnad blir 400’ kr. Nu försvagas marknaden och båtarna går ner, säg 15% i värde under en säsong. Då ser det ut så här: Din förra båt säljs nu för 510’kr och den större du tänker köpa får du för 850’kr. Din mellanskillnad blir 340’kr. Alltså en besparing på 60’ kr.
Med denna kunskap kan det vara bra att agera nu: Sälj den förra båten biligt – då kan du köpa din nästa båt billigt. Så kan du bli en vinnare på båtmarknaden trots allt!
Noteras bör att ovanstående gäller nyare begagnade båtar. Det finns många 70- och 80-talsbåtar som förblir osålda om de inte sänks betydligt mer än 15% i pris mot vad de var värda för kanske bara tre eller fem år sedan. Vissa båtar har helt enkelt blivit så omoderna att de kommer förbli relativt billiga. Det är en sund utvecklig då båttillverkarna hela tiden förbättrar och rationaliserar tillvekningen. En båt från 00-talet är så mycket bättre än 70- och 80-talarna att de förtjänar en mindre värdeminskning i procent räknat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *